" اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِیِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی كُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً. "
تصوّف

 نخستین جلوه‌های صوفی‌گری در قالب زهدگرایی در زمان خلفا و صحابه‌ی پیامبر گرامی اسلام(صلی‌الله‌علیه‌واله) ظاهر شده است، و با ظهور کسانی هم‌چون حسن بصری، بایزید بسطامی، جنید بغدادی، معروف کرخی و...  به عنوان یک مکتب، رسماً آغاز به کار کردند.

پیروان این مكتب معتقدند كه راه به سوى كمال انسانى و دست‏یابى بر حقائق معارف منحصر در این است كه آدمى به طریقت روى آورد، و طریقت(در مقابل شریعت) عبارت است از نوعى ریاضت كشیدن در تحمل شریعت كه اگر كسى از این راه سیر كند، به حقیقت دست مى‌‏یابد، و بزرگان این مكتب چه شیعیان و چه سنیان سند طریقت را منسوب كرده‏‌اند به علی بن ابی طالب(علیه‌السلام).[1]


تعریفی که از حقیقت تصوّف کرده‌اند: تلاش برای ترك لذت‌های دنیایی و آخرتی و رجوع به فنا و ترك نسبت چیزی به خود و یافتن صفت‌های پسندیده و اخلاق نیكو باشد.[2] امّا تصوفی که ابتدا ظهور داشت عبارت بود از زهدی مفرط و خشن كه عبادت‌های شاق و طاقت‌فرسا، كناره‌گیری و گوشه‌نشینی را نیز با خود همراه داشت[3] که رفته رفته به انواع بدعت‌ها و انحراف‌ها و التقاط مبتلا شدند.

دربارۀ شخصیت بزرگان و بنیان‌گذاران این فرقه باید گفت که خود آن‌ها غالباً نیز دچار فساد عقیدتی و انحرافات فکری بودند به عنوان مثال، حسن بصری، کسی است که امیرالمومنین(علیه‌السلام) تا امام باقر(علیه‌السلام)را درک کرده و نه تنها به آن‌ها ایمان نیاورده، بلکه در برابر آن‌ها ایستاده و بر امیرالمؤمنین(علیه‌السلام)جهت درگیری با اهل جمل، طعنه زده و بنا بر نقلی در نهایت، مقام قضاوت در حکومت حجاج‌ بن یوسف ثقفی را می‌پذیرد. جنید بغدادی نیز اولین كسی بود كه رقص و سماع را وارد تصوف كرد و دیگران از او پیروی نمودند.[4]

فرقه صوفیه به واسطه بدعت‌هایی که گذاشتند، عرفان و سیرو سلوک را از مسیر اصلی خود منحرف ساختند به گونه‌ای که علامه طباطبایی(رحمه‌الله‌علیه) در این باب می‌نویسد: «...براى سیر و سلوك، رسم‏‌ها و آدابى كه در شریعت نامى و نشانى از آن‌ها نیست باب كنند، و این سنت تراشى هم‌واره ادامه داشت، آداب و رسومى تعطیل مى‏‌شد و آداب و رسومى جدید باب مى‏‌شد، تا كار بدان‌جا كشید كه شریعت در یك طرف قرار گرفت و طریقت در طرف دیگر، و نتیجه این شد که حرمت محرمات از بین رفت، و اهمیّت واجبات از میان رفت، شعائر دین تعطیل و تكالیف ملغى گردید، یك نفر مسلمان صوفى جائز دانست هر حرامى را مرتكب شود و هر واجبى را ترك كند، كم كم طائفه‌‏اى به نام قلندر پیدا شدند، و اصلا تصوف عبارت شد از بوقى و منتشایى و یك كیسه گدایى، بعدا هم به اصطلاح خودشان براى این‌كه فانى فى اللَّه بشوند، افیون و بنگ و چرس استعمال كردند».[5]

اهل بیت(علیهم‌السلام)  اولین کسانی هستند که با این نوع از تصوف به دلیل منافات داشتن با روح اسلام ناب به مخالفت برخاستند و صراحتا این جریان و سران آن را مورد رد و انكار قرار دادند. بزنطى مى‌گوید: مردى از اصحاب ما به امام صادق(علیه‌السلام)عرض کرد: دسته‌ای در زمان ما پیدا شده‌اند كه به آن‌ها صوفیه گفته مى‌شود شما دربارۀ آن‌ها چه مى‌فرمایید؟ حضرت فرمود: «آنان دشمنان ما هستند هر كس به سوى آن‌ها اظهار تمایل كند از آن‌ها محسوب مى‌شود و با آن‌ها محشور خواهد شد. زود است كه عده‌اى از مدعیان دوستى ما اهل‌بیت نسبت به آن‌ها تمایل خواهند نمود و خود را تشبیه به آن‌ها كرده و به نام و لقب آن‌ها ملقب خواهند شد و گفته‌هاى آنان را تأویل و توجیه خواهند كرد. آگاه باش، هر كس به آن‌ها تمایل نماید از ما نیست و من از او بیزارم و هر كس نسبت به آنان ابراز مخالفت و انكار نماید و آن‌ها را رد نماید مانند كسى است كه پیش روى پیغمبر خدا(صلی‌الله‌علیه‌وآله) با كفار جهاد كرده باشد».[6]

بنابراین فرقه صوفیه به دلیل کژروی‌ها و آداب و رسوم خود ساخته و گذاشتن بدعت، هم‌چنین به دلیل وجود انحرافات بسیار و بی‌اعتنایی به قرآن و عترت و تعطیل کردن احکام دین مثل پرداخت عشریه به جای خمس، پشمینه پوشی، رقص و سماع، آواز و غنا، انحرافات جنسی و مصاحفه کردن با زنان،  كشف و شهود شیطانى و ....  فرقه‌ای به دور از حقیقت اسلام و کاملا مردود و باطل است.

 

_______________________________
پی‌نوشت:
[1]. ترجمه تفسیر المیزان، ج‏5، ص457.
[2]. دكتر عبدالحسین خسروپناه، مقالۀ «تصوف رویکرد شریعت‌گریز و مرجعیت‌ستیز».
[3]. ذهبیه تصوف علم، اسدالله خاوری، ص 11.
[4]. دكتر عبدالحسین خسروپناه، مقالۀ «تصوف رویکرد شریعت‌گریز و مرجعیت‌ستیز»
[5]. ترجمه تفسیر المیزان، ج‏5، ص458.
[6]. سفینه البحار، ج 2، واژه صوف.





برچسب ها: تصوف، صوفی‌گری، عرفان، انحراف عقیدتی و فکری، پشیمن پوشی، اهل حق،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ : چهارشنبه 26 فروردین 1394 | توسط : علی سیدی | نظرات()
ساخت وبلاگ در میهن بلاگ

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | اخبار کامپیوتر، فناوری اطلاعات و سلامتی مجله علم و فن | ساخت وبلاگ صوتی صدالاگ | سوال و جواب و پاسخ | رسانه فروردین، تبلیغات اینترنتی، رپرتاژ، بنر، سئو