" اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِیِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی كُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً. "


علی مظهر اسمای حسنای الهی


رهروان ولایت ـ هرگز شناخت و معرفت نسبت به وجود مطلق و بی‌نهایت خداوند تبارک و تعالی امکان‌پذیر نیست، مگر آن‌که به شاخص‌ترین مظهر اسماء و صفات الهی و بالاترین علامت و نشانه‌ی اوصاف الهی و مخزن سرِ ربوبی رجوع کرد؛ و همانا وجود گرامی اهل بیت(علیهم‌السلام) و مشخصا وجود نازنین امیرالمومنین علی بن ابی طالب(علیه‌السلام) آینه تمام نمای همه اسماء و صفات الهی هستند که چیزی جز کمال، جمال و جلال خداوند را نشان نمی‌دهند.

علی بن ابی طالب(علیه‌السلام) انسان کامل، برترین شخصیت و عصاره عالم خلقت، مقرب‌ترین و شبیه‌ترین انسان‌ها بعد از پیامبر اکرم(صلی‌الله‌علیه‌واله) به وجود مقدس حق‌تعالی می‌باشد، چنان‌که رسول اکرم(صلی‌الله‌علیه‌واله) دربارۀ خلقت وجودی حضرت می‌فرماید: «من و علی از یک نور واحد خلق شدیم»[1] و هم‌چنین خود حضرت دربارۀ خویش می‌فرمایند: «برای خداوند بزرگ‌تر از من نشانه‌ای نیست».[2]



تمامی اهل بیت(علیهم‌السلام) و در صدر آن، وجود مقدس و نورانی امیرالمومنین(علیه‌السلام) از آن جهت که مظهر بی‌واسطه خدای سبحان است، کامل‌ترین مظهر او محسوب می‌شود، به عبارت دیگر حضرت مظهر اسم اعظم خداست، اسمی که همه اسماء فعلی حق تعالی زیر پوشش آن قرار دارد. اسم اعظم تنها یک لفظ نیست بلکه یک مقام و در عالی‌ترین درجه و مرتبه هستی است و از همین رو پیامبر اکرم(صلی‌الله‌علیه‌واله) دربارۀ امیرالمومنین(علیه‌السلام) این چنین می‌فرماید: «یا علی جز خدا و من هیچ کس تو را آن‌گونه که شایسته است نشناخت».[3]

در این جا ما به دو تا از اسماء الهی اشاره می‌کنیم  و آن را با وجود مولای‌مان امیرالمومنین(علیه‌السلام) بر اساس منابع اهل سنت تطبیق می‌کنیم.

1. یکی از اسماء فعلی خداوند «ولی» است آن‌چنان که قرآن کریم می‌فرماید:«وَ هُو الوَلِیُ الحَمیِد[شوری/28]» و امیرالمومنین(علیه‌السلام) مظهر اتم و اکمل این اسم شریف و صاحب ولایت کلیه(تشریعی و تکوینی) است. که قرآن کریم می‌فرماید:« إِنَّمَا وَلِیُّكُمُ اللّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِینَ آمَنُواْ الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلاَةَ وَیُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ[مائده/55] ولى شما تنها خدا و پیامبر اوست و كسانى كه ایمان آورده‏اند همان كسانى كه نماز بر پا مى‏‌دارند و در حال ركوع زكات مى‏‌دهند».

از جمله نکاتی که در این آیه وجود دارد این است که:
علمای شیعه و سنی اتفاق نظر دارند بر سر این مسأله که این آیه در شأن علی بن ابی طالب(علیه‌السلام) نازل شده است[4] و دیگر این که ولایتی که از آیه استفاده می‌شود اعم است، یعنی هم ولایت تکوینی و هم ولایت تشریعی را در بر می‌گیرد.

2.یکی دیگر از اوصاف خداوند «حق» است و حضرت امیر(علیه‌السلام) مظهر اتم این اسم است، آن‌جا که هم شیعه و هم سنی از پیامبر اکرم(صلی‌الله‌علیه‌واله) نقل می‌کنند:« علی با حق است و حق با علی است».[5]

بنابراین علی بن ابی طالب(علیه‌السلام) بالاترین و کامل‌ترین مظهر اسمای حسنای خداوند سبحان و از چنان درجه و مرتبه‌ای برخوردار است که عقول بشر از درک و وصف آن عاجز و ناتوان هستند؛ و چون حضرتش مظهر حق است، میزان و معیار تشخیص حق از باطل خواهد بود و هر کسی با علی(علیه‌السلام) باشد با حق است و هرکس در مقابل علی(علیه‌السلام) باشد در گروه باطل خواهد بود.

_______________________________________________

‌پی‌نوشت:

[1]. موسوعه امام علی بن ابی طالب، ج8، ص64.
[2].بحار الانوار، ج23، ص206.
[3]. موسوعه امام علی بن ابی طالب، ج8، ص50.
[4]. كتاب المواقف ، ج 3   ، ص 601، نشر دار الجیل بیروت؛ سیوطی، تفسیر الدر المنثور، ذیل ایه؛ امام طبرانی، تفسیر الکبیر، ذیل آیه؛ آلوسی، تفسیر روح المعانی، ذیل ایه.
[5]. تاریخ مدینة دمشق، ج20، ص361؛ المستدرك على الصحیحین  ج3، ص134؛ مسند أبی یعلی، ج2، ص318، ح1052؛ كنز العمال فی سنن الأقوال والأفعال، ج11، ص285.





برچسب ها: حضرت علی، امیرالمومنین، روز پدر، اسما و صفات الهی، تجلی اسم، اسم اعظم،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ : جمعه 11 اردیبهشت 1394 | توسط : علی سیدی | نظرات()
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic