" اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِیِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی كُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً. "


غیبت امام زمان علیه‌السلام

 شبهه‌ای دربارۀ امامت امام زمان (علیه‌السلام) وارد می‌کنند و آن اینکه می‌گویند تفاوت «امامی که نیست» با «امامی» که «نیست» در چیست؟ و یا امامی که امامت نکند، چگونه امامیست؟

پاسخ:
1. اینکه ما علم به فایده وجود امام زمان در زمان غیبت نداریم دلیل بر بی‌فایده بودن آن نیست، از بزرگترین مصادیق نادانی در مسائل علمی و دینی این است که ما عدم علم به شی را به منزلۀ عدم وجود شی بگیریم. و شکی نیست که عقل بشر قادر به فهم و درک مصلحت و حکمت همه قوانین الهی نیست، اما مقتضای منزّه بودن خداوند از لغو و عبث، تسلبم شدن در برابر تشریع و قانون الهی  می‌باشد. از طرفی هم روایات مربوط به غیبت مهدی به طور متواتر است[1] و صحت آنها قابل تردید نیست.

2.مفهوم غایب بودن امام به این معنا نیست که ...

وجود ناپیدا و رویایی دارد، به عبارت دیگر هرچند امام مهدی (ارواحناله‌الفداء) ظهور ندارند اما حضور دارند و اساساً غیبت به معنای عدم حضور نیست بلکه به معنای از نظرها مخفی بودن است، به عبارت دقیق‌تر این مردمند که از امام خویش غایبند.
چنانکه امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) در این باره می‌فرماید:
«هنگامی که امام غایب از نسل من از دیده‌ها پنهان شود و مردم با غیبت او از حدود شرع بیرون روند و تودۀ مردم خیال کنند که حجت خدا از بین رفته و امامت باطل شده، سوگند به خدای علی در چنین روزی حجت خدا در میان آنهاست، در کوچه و بازار آنها گام بر می‌دارد و در خانه‌های آنها وارد می‌شود و در شرق و غرب جهان به سیاحت می‌پردازد و گفتار مردم را می‌شنود و بر اجتماعات آنها وارد می‌شود و سلام می‌کند، ولی مردم تا روز معین او را نمی‌بینند تا جبرئیل میان آسمان و زمین بانگ برآورده و ظهور را اعلام کند».[2]

3. اقدام امام به تصرف  در امور ظاهری و شؤون حکومت، منحصر در اقدام شخص ایشان به صورت حضوری و مباشری نیست، بلکه می‌تواند دیگران را از طرف خویش متولی تصرف در امور کند.
آنچه مسلم است عدم امکان دسترسی عموم مردم به حضرت است، اما عدم دسترسی خواص به ایشان امری مسلم نیست، بلکه روایات بر خلاف آن دلالت دارند. همچنین امام مهدی (ارواحناله‌الفداء) همانطور که در زمان غیبت صغری وکلایی را برای رسیدگی به حوائج مردم انتخاب کرده بودند، در غیبت کبری نیز فقها و علمای عدل و آگاه را برای امر قضاوت و اجرای امور سیاست و برپایی حدود منصوب کرده‌اند و آنها را حجت بر مردم قرار داده است. چنانکه در توقیع شریف خود چنین فرمودند:
« و اما در حوادث و پیش آمدها به راویان حدیث ما رجوع کنید زیرا آنها حجت من بر شما بوده و من حجّت خدا بر آنها هستم.[3]

------------------------------------
پی‌نوشت:
1. مهدی موعود، علامه مجلسی
2.یوم الخلاص، ط4،ص139
3. کمال الدین، شیخ صدوق، باب45، حدیث42530646





برچسب ها: فوائد حضور امام زمان در پس پرده غیبت، امام زمان، فوائد غیبت، حضرت مهدی، نیمه شعبان، شبهات مهدویت،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ : یکشنبه 10 خرداد 1394 | توسط : علی سیدی | نظرات()
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic