" اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِیِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی كُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً. "


اثبات ارتباط اموات در عالم برزخ با دنیا از قرآن و سنت


حیات برزخی و زندگی اموات، یکی از مهم‌ترین مسائلی است که موجب اختلاف میان وهابیان و دیگر فرقه‌های اسلامی شده، که همین مسأله منشأ اختلافات دیگری از جمله توسل و استعانت از ارواح اولیای الهی شده است. وهابیان به وجود عالم برزخ معتقدند و منکر آن نیستند، امّا آنان معتقدند هیچ ارتباطی بین دنیا و برزخ وجود ندارد‌؛ نه مردگان می‌توانند صدا زندگان را بشنوند و نه خواسته‌های آنان را اجابت کنند، و نه زندگان می‌توانند برای مردگان کاری کنند.

«عبد العزیز بن باز» مفتی اعظم سابق عربستان و فرقه ضاله وهابیت می‌گوید:«اما این‌كه پیامبراکرم(صلّی‌الله‌علیه‌وآله) سلام‌کننده بر او را می‌بیند، اصل و مدركی ندارد و در آیات و احادیث نیز شاهدی بر آن وجود ندارد. پیامبر از احوال اهل دنیا و اتفاقات آن اطلاعی ندارد؛ زیرا مرده ارتباطش با دنیا قطع می‌شود.[1] گروه صادر کننده‌ی فتوای در عربستان سعودی نیز اعلاک کردند: «هدیه‌کردن ثواب نماز به مرده، بدعت محسوب می‌شود؛ زیرا از رسول اکرم(صلّی‌الله‌علیه‌وآله) و اصحاب در این‌باره چیزی نرسیده است».[2]
هم‌چنین گفته‌اند: «اهدای ثواب و ختم قرآن برای رسول گرامی(صلّی‌الله‌علیه‌وآله) نیز جایز نیست؛ زیرا اصحاب پیامبر و دیگران چنین کاری نکرده‌اند».[3]



ارتباط اموات با دنیا در قرآن
از آیات قرآن کریم به وضوح استفاده می‌شود كه مرگ انسان پایان حیاتش نیست، بلكه انسان با مرگ وارد عالم جدیدی می‌شود كه برتر و گسترده‌تر از عالم مادی است و روح او در آن عالم به زندگی خود ادامه می‌دهد. آیات بسیاری در اثبات این مسأله وجود دارد و ما در این نوشتار به مواردی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

قرآن کریم می‌فرماید:«وَ لَهُمْ رِزْقُهُمْ فِیها بُكْرَةً وَعَشِیًّا[مریم/62] و هر صبح و شام، روزی آنان در بهشت آماده است».
در این آیه سخن از رزق و روزی است و این در صورتی است که برزخیان زنده باشند تا از آن استفاده کنند. و گرنه روزی بدون استفاده‌کننده، بیهوده است  ونکته دیگر این است که در آیه شب و روز آمده است و این نشان‌‌دهنده حیات برزخی است؛ زیرا در قیامت و بهشت و دوزخ، شب و روزی وجود ندارد.

قرآن کریم بعد از اثبات حیات برزخی در آیات متعددی به ارتباط بین مردمان در این دنیا با مردگان در عالم برزخ اشارت‌های فروان نموده است. « وَاسْأَلْ مَنْ أَرْسَلْنَا مِن قَبْلِكَ مِن رُّسُلِنَا أَجَعَلْنَا مِن دُونِ الرَّحْمَنِ آلِهَةً یُعْبَدُونَ[زخرف/45] و از رسولان ما كه پیش از تو گسیل داشتیم سوال کن آیا در برابر [خداى] رحمان خدایانى كه مورد پرستش قرار گیرند مقرر داشته‏ایم». این دستور در زمانی است که پیامبران گذشته در حیات دنیوی نبودند‌. بنابراین لازمه این دستور، سخن ‌گفتن و دریافت پاسخ و قدرت پیامبران الهی بر پاسخگویی از برزخ است، وگرنه چنین دستوری از خدای حکیم صادر نمی‌شد.

قرآن کریم در آیه دیگری در گفتگوی حضرت صالح با مردگان می‌فرماید: «فَأَخَذَتْهُمُ الرَّجْفَةُ فَأَصْبَحُوا فِی دارِهِمْ جاثِمِینَ * فَتَوَلَّی عَنْهُمْ وَقالَ یا قَوْمِ لَقَدْ أَبْلَغْتُكُمْ رِسالَةَ رَبِّی وَنَصَحْتُ لَكُمْ وَلكِنْ لا تُحِبُّونَ النَّاصِحِینَ[اعراف/78] سرانجام زمین ‌لرزه آنان را فرا گرفت و صبح‌گاهان در خانه‌هایشان به رو افتاده و مرده بودند. صالح از آنان روی برتافت و گفت ای قوم من! رسالت پروردگارم را به شما ابلاغ كردم و شرط خیرخواهی را انجام دادم، ولی چه کنم که شما خیرخواهان را دوست ندارید». این جریان نیز زمانی اتفاق ‌افتاد که کافران قوم از دنیا رفته‌ بودند. این آیه نیز دلالت بر حیات در عالمی غیر این دنیا دارد، وگرنه چنین سخن‌گفتنی بی‌معنا بود‌ و پیامبر نیز کار لغو و بیهوده انجام نمی‌دهد.

یکی دیگر از مهم‌ترین آیاتی که در این امر نیز تصریح نموده آیه 162 سوره آل عمران می‌باشد که خداوند می‌فرماید: «وَ لا تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللهِ أَمْواتاً بَلْ أَحْیاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ [آل عمران/169] هرگز گمان مبر كسانی‌كه در راه خدا كشته شدند، مرده‌اند! بلكه آنان زنده‌‏اند و نزد پروردگارشان روزی داده می‌‏شوند».

حال سوال این است که وقتی شهدا زنده‌اند، آیا نمی‌تواند درخواست دعا و شفاعت انسان‌ها را جواب دهد؟ و اگر شهید می‌تواند، آیا پیامبران که مقام‌شان بالاتر از شهیدان‌ است، زنده نیستند و نمی‌توانند‌ اجابت کنند؟ این در حالی است که پیامبران طبق آیه 41 سوره نساء شاهدان امت‌اند. و شاهد باید ناظر هر صحنه باشد تا بتواند شهادت دهد‌. اگر با رحلت او، رشته حیاتش نیز قطع شود، چگونه شاهد خواهد بود؟ در صورتی که قرآن کریم، رسول خدا(صلّی‌الله‌علیه‌وآله) را شاهد و بشیر و نذیر همیشگی اعلام کرده است: «یا أَیُّهَا النَّبِیُّ إِنَّا أَرْسَلْناكَ شاهِداً وَ مُبَشِّراً وَنَذِیراً[احزاب/45] ای پیامبر ما تو را مبعوث کردیم تا شاهد و مبشر و منذر باشی». هم‌چنین می‌فرماید:«وَقُلِ اعْمَلُواْ فَسَیَرَى اللّهُ عَمَلَكُمْ وَرَسُولُهُ وَالْمُؤْمِنُونَ وَسَتُرَدُّونَ إِلَى عَالِمِ الْغَیْبِ وَالشَّهَادَةِ فَیُنَبِّئُكُم بِمَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ[توبه/104] بگو [هر كارى مى‏‌خواهید] بكنید كه به زودى خدا و پیامبر او و مؤمنان در كردار شما خواهند نگریست و به زودى به سوى داناى نهان و آشكار بازگردانیده مى‏‌شوید پس شما را به آن‌چه انجام مى‌‏دادید آگاه خواهد كرد».

ارتباط اموات با دنیا در روایات نبوی
«احمد بن محمد القسطلانی» شارح «صحیح بخاری» در کتاب «المواهب اللدنیّة»  از پیامبر اکرم(صلّی‌الله‌علیه‌وآله) نقل می کند: « هیچ روزی نیست مگر آن که اعمال امت نزد من آورده می‌شود و چهره و اعمال‌شان برای من آشکار می‌گردد و بر آن شهادت می‌دهم».[4]
ترمزی، نسائی و ابوداود طیالیسی شبیه همین روایت را نقل کرده‌اند.[5]

بخاری نیز در صحیح خود نقل می‌کند که پیامبراکرم(صلّی‌الله‌علیه‌وآله) در کنار چاه بدر ایستاد و با آیه 46 سوره اعراف کشته شدگان را مخاطب قرار دادند و با آنان سخن گفت، بعضی‌ها ایراد گرفتند که پیغمبر با مردگان سخن می‌گوید، حضرت فرمود: «شما شنواتر از آنان نیستید».[6] چه طور می‌شود که مشرکان مکه از زندگان شنواترند، اما خود پیامبر و اولیای الهی از زندگان شنواتر نباشند.

دلیل دیگر، سلام‌دادن پایان نماز است که اگر رسول خدا(صلّی‌الله‌علیه‌وآله) حیات نداشته باشد و نشنود، کاری لغو است و خداوند و رسول او امر به لغو و بیهوده نمی‌کنند. در این‌باره پیامبراکرم(صلّی‌الله‌علیه‌وآله) می‌فرماید: «هیچ ‌کسی بر من سلام نمی‌کند، مگر این‌که خداوند روح من‌را باز می‌گرداند‌ تا پاسخ او را بدهم».[7]

هم‌چنین پیامبر اکرم(صلّی‌الله‌علیه‌وآله) فرمود‌: «هیچ انسان مسلمانی نیست که از کنار قبر برادر مؤمنش عبور کند‌ که در دنیا هم‌دیگر را می‌شناختند و بر او سلام کند‌، مگر این‌که او را می‌شناسد و جواب سلام او را می‌دهد».[8]

بنابراین سخن وهابیان مبنی بر عدم ارتباط بین دنیا و برزخ و این‌که مردگان در برزخ ازعالم دنیا بی‌خبرند و صدای زندگان را نمی‌شنوند، با قرآن کریم و سنت قطعی پیامبر اکرم(صلّی‌الله‌علیه‌وآله) و صحابه ایشان در تضاد است و اموات به خصوص انبیا و اولیای الهی و شهیدان نه تنها زنده هستند، بلکه پاسخ‌گوی دعا و خواسته‌های زندگان نیز می‌باشند.

__________________________________________

پی‌نوشت
[1]. مجموع فتاوا، بن باز، ج 2، ص 395.
[2]. فتاوی اللجنة الدائمة للبحوث العلمیة والإفتاء، ج 4، ص11.
[3]. همان، ج9، ص58.
[4]. .المواهب اللدنیة بالمنع المحمدیة‌، ج3، ص410.
[5]. سنن ترمزی،ص747؛ سنن نسائی، ج4، ص201؛ مسند ابی داود، ص2436.
[6]. صحیح بخاری، ج 4، ص 111 ؛ صحیح مسلم، كتاب51 ، حدیث 76 .
[7]. سنن ابی‌داود، ج1، ص453.
[8]. مسند احمد، ج1، ص441؛ المستدرک، ج2، ص421؛ تفسیر القرآن العظیم، ابن‌کثیر، ج 3، ص 447‌.





برچسب ها: وهابیت، پاسخ به شبهات وهابیت، ارتباط اموات با دنیا، زنده بودن مردگان،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ : سه شنبه 19 خرداد 1394 | توسط : علی سیدی | نظرات()
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic