" اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِیِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی كُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً. "


ردالشمس چگونه ممکن است؟

واقعۀ رد الشمس  یکی از رخداد‌هایی است که در زمان حیات پیامبر اکرم(صلی‌الله‌علیه‌واله) به وقوع پیوست که  یکی دیگر از فضائل و کرامت‌های امیرالمومنین(علیه‌السلام)  را اثبات می‌کند. امّا عده‌ای برای انکار این کرامت‌ها، اشکال‌تراشی و سنگ‌اندازی می‌کنند.

حدیث ردالشمس را بسیاری از بزرگان و علمای اهل سنت نقل کرده‌اند که به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:
فقیه شافعى ابن مغازلى در كتاب «المناقب» به سند خود روایت كرده كه پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌واله) سرش در دامن على(علیه‌السلام) بود كه وحى بر او نازل شد و على هنوز نماز عصر را نخوانده بود تا آفتاب غروب كرد. سپس پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌واله) فرمود: «خدایا اگر على(علیه‌السلام) بر طاعت تو و رسولت بوده، آفتاب را براى او برگردان (تا نماز عصرش را بخواند) راوى(ابورافع) مى‌‏گوید: «آفتاب پس از آن‌كه غروب كرده بود، برگردانده شد به جایى‌كه وقت نماز عصر بود، پس على(علیه‌السلام) به نماز ایستاد و نماز عصر را به جا آورد، و چون از نماز فارغ شد آفتاب غروب كرد و ستاره‌‏ها نمایان شدند».[۱]



این روایت را بیش از ۱۹ تن از علمای اهل سنت از جمله: «ابو جعفر احمد بن محمّد طحاوى» ، « حافظ ابو القاسم طبرانى» ، «ابو بكر بیهقى» ، «خطیب بغدادى» ، «ابن حجر عسقلانى» ، «عینى حنفى» و...  بیان کرده‌اند که همه این افراد به صحت این روایت اذعان کرده‌اند.[۲]

با این وجود ابن تیمیه خبیث درصدد  تکذیب این حدیث و انکار این واقعه برآمده‌ است و می‌گوید:« حدیث ردّالشمس را عده‏‌اى هم‌چون طحاوى، قاضى عیاض و دیگران ذكر كرده و آن را از معجزات پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌واله) دانسته‌‏اند. ولى اهل حدیث مى‏‌دانند که این حدیث دروغ و جعلى است. آن‏‌گونه كه ابن جوزى در كتاب الموضوعات ذكر كرده است».[۳]

عده‌ای اشکالات دیگری بر وقوع این حادثه وارد می‌سازند و می‌گویند چگونه ممکن است معصوم نماز خود را  ادا نکند و یا این‌که می‌گویند با برگشتن خورشید به عقب، نظام موجود سیارات به هم می‌خورد و این برخلاف نظام تکوین و از نشانه‌های رستاخیز است و ... .

پاسخ به این‌گونه اشکالات

۱. همان‌طور که پیامبر اکرم(صلی‌الله‌علیه‌واله) فرمود، این عمل امیرالمومنین(علیه‌السلام) به خاطر اطاعت از فرمان خداوند و رسولش بوده و خداوند و رسولش نیز نه تنها او را مواخذه نکردند، بلکه مورد تایید و تمجید قرار دادند و حال عده‌ای جلوتر از خدا و رسول خدا(صلی‌الله‌علیه‌واله) این عمل را منافی عصمت می‌دانند.

۲. اگر بخواهیم با دید نظری و عقلی به این موضوع نگاه کنیم، این حادثه خلاف عقل و نظام طبیعت است، ولی اگر به آن با دید معجزه بنگریم قابل پذیرش خواهد بود. آری همه معجزات انبیا جریان‌هایی بوده‌اند برخلاف «قوانین  طبیعی» نه برخلاف «قوانین  عقلی» از قبیل قوانین‏ ریاضی که عقل بشر ضرورت آن‌ها و محال بودن خلاف آن‌ها را کشف کرده است؛ رخ دادن چنین واقعه‌ای نیز امری خارج از نظام عقلی و ضروری است كه انسان‌ها به علت آن علم پیدا نكرده‌اند.

۳. هم‌چنین اگر بخواهیم با عقل خود مطالب را مورد رد و نقض قرار دهیم، لازم است معجزات فراوانی که در قرآن آمده مثل نبریدن چاقو، نسوزاندن آتش، شکافتن دریا و... را نیز رد کنیم و دروغ بدانیم.

۴. ایجاد چنین حادثه‌ای خارج از نظام علی و معلولی در نظام سیارات، از راه‌هاى مختلفی براى خداوند امكان دارد و از جمله این كه آفتاب دیگرى را به جاى آن خلق كند، یا زمین را برگرداند تا آن‌جا كه آفتاب دیده شود، یا این‌كه آفتاب دیگرى را مثل آفتاب بنماید و غیر این‌ها از مقدرات كه خداوند خود مى‏‌داند.

بنابراین واقعه «ردالشمس» بدون شک به عنوان یکی از معجزات و کرامت‌های امیرالمومنین(علیه‌السلام) تحقق یافته است که روایات بسیاری بر آن دلالت می‌کنند و اگر گفته شود این موضوع از دایره ممکنات خارج است، می‌گوییم اساسا تمام معجزات به این شکل هستند و از نظام عالم طبیعت خارج هستند.

_____________________________________________

پی‌نوشت
[۱]. ابن مغازلى، المناقب، ص ۹۸- خوارزمى، المناقب، ص ۲۱۷ ط نجف.
[۲]. ترجمه الغدیر، ج‏۵، ص۲۲۳.
[۳]. منهاج السنه، ج ۴، ص ۱۸۶.





برچسب ها: رد الشمس، ردالشمس چگونه ممکن است، اثبات وقوع ردالشمس، ردالشمس یکی از فضائل علی،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ : جمعه 9 مرداد 1394 | توسط : علی سیدی | نظرات()
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic