" اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِیِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی كُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً. "


پاسخ شبهه وهابیان «و ما أَنْتَ بِمُسْمِعٍ مَنْ فِی الْقُبُورِ»


یکی از مشکلات اساسی وهابیان خبیث این است که فهم و درک درست و صحیحی از قرآن کریم و روایات ندارند و تمامی آیات و روایات را به نفع اعتقادات و باورها و سیاست‌های کثیف خود تفسیر می‌کنند و اساسا کاری با معنا و مفهوم قرآن و حقیقت آن ندارند و تنها به ظواهر برخی آیات نه همه آن‌ها توجه می‌کنند و فتوا می‌دهند. از جملۀ این باورهای غلط، اعتقاد به عدم ارتباط اموات و مردگان با این دنیاست که از ظاهر چند آیه نشأت گرفته است.

«شیخ عبدالعزیز بن باز» می‌گوید:«مردگان در قبر از امور اهل دنیا اطلاعی ندارند، زیرا این امور با مرگ از آن‌ها منقطع می‌گردد»[۱] وی در جای دیگرحتی این مسأله را به پیامبر نیز نسبت می‌دهد و می‌گوید:« این‌که پیامبر از احوال اهل دنیا و آن‌چه در آن حادث می‌شود و این‌که کسی را که بر او سلام می‌کند، می‌بیند، اصل و مدرکی ندارد».[۲]

وهابیان برای این مدعای خود به آیاتی از قرآن استناد می‌کنند که ما آن را از تفاسیر اهل سنت مورد برسی قرار داده و بطلان و ظاهرگرایی این فرقه جعلی و استعماری را به اثبات می‌رسانیم.


قرآن کریم می‌فرماید:«إِنَّكَ لا تُسْمِعُ الْمَوْتى‏ وَ لا تُسْمِعُ الصُّمَّ الدُّعاءَ اذا وَ لَو مُدبِرین[روم/۵۲] ای پیامبر نتوانی مردگان را شنوا سازی و دعوت خود را به گوش این کران که عمدا روی گرداندند برسانی». با اندکی تأمل و تدبری گذرا در این آیه مشخص می‌گردد که اساسا این آیه دربارۀ انذار و ابلاغ دعوت رسالت رسول اکرم(صلی‌الله‌علیه‌واله) می‌باشد. منتهی انذار و ابلاغ  مختص کسانی‌ است که هنوز دل‌هایشان نمرده است و دعوت پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌واله) را می‌شنوند و می‌پذیرند اما کسانی(کافران) که دل‌هایشان مرده است، همانند مردگان هرگز دعوت ایشان را نمی‌شنوند و نمی‌پذیرند؛ چنان‌که از قید «و لو مدبرین» همین معنا معین می‌گردد.

خداوند در آیه دیگر می‌فرماید:« إِنَّ اللَّهَ یُسْمِعُ مَنْ یَشاءُ وَ ما أَنْتَ بِمُسْمِعٍ مَنْ فِی الْقُبُورِ[فاطر/۲۲] خدا هر که را خواهد شنوا سازد و تو آن کس را در گورستان است شنوا نتوانی کرد».
هم‌چنین آن‌چه که از سیاق این آیه فهمیده می‌شود و تمام مفسرین چه شیعه و  سنی آن را تایید کرده‌اند آن است که مراد از« ما أَنْتَ بِمُسْمِعٍ مَنْ فِی الْقُبُورِ»کافران است که قلب‌شان همانند مردگان، مرده است.
«ابن قیم جوزی» شاگرد «ابن تیمیه» در تفسیر این آیه می‌گوید: «آیه دلالت دارد بر کافری که قلبش مرده است، به نحوی که نمی‌توانی حقایق را به او برسانی، هما‌ن‌گونه که نمی‌توانی به کسانی که در قبرند چیزی بشنوانی» وی هم‌چنین در تفسیر آیه قبلی(روم/۵۲) می‌گوید:«مراد از آیه نفی اهلیّت سماع است، به این معنا که قلب‌های مشرکان از آن‌جا که مرده است، تو نمی‌توانی حقایق را به آنان برسانی، همان‌گونه که در اموات چنین است».[۳]

قرطبی نیز در تفسیرش درباره «وما أنت بمسمع من فی القبور» می‌گوید « مراد از آن کافرانی است که قلب‌هایشان مرده است».[۴]
حسن بن سقاف شافعی در مختصر تفسیر ابن کثیر نیز همین معنا را از این آیات بیان می‌کند.[۵]

بنابراین این استدلال و استناد وهابیان به قرآن کریم نیز همانند دیگر استدلال‌هایشان، از هیچ اتقان و اساسی برخوردار نیست. اما در عوض ما با ده‌‌ها آیه و روایات دیگر، هم‌چنین با دلایل عقلی، اثبات می‌کنیم چنان که کرده‌ایم که مردگان نه‌ تنها بعد از مرگ ارتباطشان با این دنیا منقطع نمی‌گردد، بلکه در آن‌جا  به حیات برزخی ادامه می‌دهند و از این دنیا نیز تأثیر می‌پذیرند.

__________________________________________________

پی‌نوشت
[۱]. مجموع فتاوای بن باز،ج۱، ص۴۱۷.
[۲]. همان، ج۲، ص۷۶۵.
[۳]. الروح، ص۴۵ و۴۶.
[۴]. تفسیر قرطبی. fatwa.islamweb.net
[۵]. مختصر تفسیر ابن کثیر، ج۳، ص۱۴۵.





برچسب ها: پاسخ شبهه وهابیان درباره آیه «و ما أَنْتَ بِمُسْمِعٍ مَنْ فِی الْقُبُورِ»، و ما أَنْتَ بِمُسْمِعٍ مَنْ فِی الْقُبُورِ»، شبهات وهابیت، ابن تیمیه، مردگان نمی شنوند، عالم بعد از مرگ،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ : چهارشنبه 25 شهریور 1394 | توسط : علی سیدی | نظرات()
ساخت وبلاگ در میهن بلاگ

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | اخبار کامپیوتر، فناوری اطلاعات و سلامتی مجله علم و فن | ساخت وبلاگ صوتی صدالاگ | سوال و جواب و پاسخ | رسانه فروردین، تبلیغات اینترنتی، رپرتاژ، بنر، سئو