" اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِیِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی كُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً. "


بر اساس واقعه غدیر و روایات نبوی دیگر، پیامبر خدا(صلی‌الله‌علیه‌وآله) به طور قطع امیرالمومنین(علیه‌السلام) را جانشین خود کردند؛ ولی می‌بینیم که صحابه بزرگ پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله) که در تمام سختی‌ها و جنگ‌ها با حضرت بودند، بعد از رحلت حضرت، از بیعت با امیرالمومنین(علیه‌السلام) سر باز زدند. لذا این سوال و اشکال بزرگی است بسیاری از اهل سنت را هم به اشتباه انداخته است که باید به آن پاسخ داده شود

جواب از اشکال:
می‌توان از قرآن برای این مورد نظیری آورد: حضرت موسى(علیه‌السلام) به صراحت و روشنى، برادرش حضرت هارون(علیه‌السلام) را خلیفه و جانشین خود قرار داد. ایشان بنى‌اسرائیل را كه بیش از هفتاد هزار نفر بودند جمع نمود و به آن‌ها تأكید كرد كه هارون جانشین و خلیفه من است و همه باید امر او را اطاعت كنید. وقتى كه ایشان براى مدت كوتاهى به كوه طور به میهمانى پروردگار رفت، تكلیف مردم كاملاً مشخص شده بود و باید در این ایام از هارون تبعیت مى‌كردند.
هنوز مدت یك ماه از غیبت موسى سپرى نشده بود كه فتنه سامرى برپا شد و بین مردم اختلاف پیش آمد. پس از آن كه سامرى، گوساله طلا را به آن‌ها نشان داد، بنى‌اسرائیل هارون، خلیفه مسلّم خود را كه از جانب حضرت موسى تعیین شده بود، رها نموده و در اطراف سامرى اردو زدند؛ لذا در مدت كوتاهى هفتاد هزار نفر از همان قوم بنى‌اسرائیل كه خلافت هارون را با گوش خود از حضرت موسى شنیده بودند و وجوب اطاعت هارون برایشان بدیهى بود، هارون را رها كرده و گرفتار دسیسه سامرى گوساله پرست شدند. حتى وقتى كه هارون آن‌ها را منع كرد، در صدد قتل وى بر آمدند. آن قدر هارون اذیت شد كه در برگشت از كوه طور، نزد موسى رفت و شكایت و درد دل نمود. این شكایت در قرآن مجید چنین آمده است: «إِنَّ الْقَوْمَ اسْتَضْعَفُونِی وَكادُوا یَقْتُلُونَنِی [اعراف/۱۵۰] این قوم من‌را خوار و ضعیف ساختند و مى‌خواستند من‌را به قتل برسانند».

حال با این اوصاف و با این آیه‌های قرآنی می‌توان گفت که سامری به حق بوده است و هارون ناحق؟ به خاطر این‌که صحابه بزرگ و نزدیک موسی(علیه‌السلام) به سامری پیوستند؟ آیا این سخن پذیرفتنی است؟ آیا مورد قبول است که بگوئیم چون قوم موسی به سامری روی آوردند، به خاطر نبودن نص صریح بر جانشینی هارون بود؟ آیا درست است که قوم موسی(علیه‌السلام) کلمات و گفته‌های موسی(علیه‌السلام) را تاویل ببرند و بگویند که ما از کلماتی که در مورد جانشینی هارون گفته شده بود این طور فهمیده‌ایم؟
ادامه مطلب:






داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ : شنبه 11 مهر 1394 | توسط : علی احمدی فریدنی | نظرات()
ساخت وبلاگ در میهن بلاگ

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | اخبار کامپیوتر، فناوری اطلاعات و سلامتی مجله علم و فن | ساخت وبلاگ صوتی صدالاگ | سوال و جواب و پاسخ | رسانه فروردین، تبلیغات اینترنتی، رپرتاژ، بنر، سئو