" اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِیِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی كُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً. "

اولین پاسخی که به این دیدگاههای نادرست پیرامون انتظار  داده می شود این است که اولاً حرکت امام زمان (عجل‌الله تعالی‌فرجه) مانند امور دیگر، روال طبیعی دارد و قرار نیست همه‌ امور معجزه‌آسا صورت پذیرد چنانکه امام صادق علیه‌السلام می فرمایند: «لو قد خرج قائمنا لم یکن الا العلق والعرق والنوم علی السروج» یعنی: قائم ما که قیام کند، جز عرق ریختن و خواب (از فرط خستگی و مبارزه پی‌درپی) بر روی زین‌ها نیست(غیبت نعمانی ص 285) و ثانیاً قیام امام زمان (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه) زمینه‌سازی و آمادگی می‌طلبد. همچنا‌ن که در روایات ما، عده‌ای به عنوان زمینه‌سازان حکومت مهدوی نام برده‌ شده‌اند.
در روایات دیگر در توصیف منتظران واقعی آمده است: «انّ اهل زمان غیبته والقائلین بامامته والمنتظرین لظهوره افضل من اهل کل زمان.. اولئک المخلصون حقّاً و شیعتنا صدقاً و الدعاة الی دین الله سرّاً و جهراً…»یعنی : همانا اهل زمان غیببتش و معتقدین به امامتش و منتظرین ظهورش بهتر از اهل هر زمان هستند... آنان به حق، مخلص و شیعه ما هستند و در آشکار و نهان دیگران را به دین خدا فرا می‌خوانند.
کمال الدین و تمام النّعمة، ص 320

دومین پاسخی که داده شده این است که این دیدگاه که «هدف، وسیله را توجیه می‌کند» از نظر دین، کاملاً اشتباه است؛ زیرا همان‌طور که حکومت امام مهدی عجل الله فرجه ریشه‌کن کننده‌ ظلم و  جور و برپا کننده‌ی عدل است و از قلدری و قساوت تهی است، راه پیدایش این مقصود نیز بایستی چنین باشد یعنی از ظلم و جور دور، از قساوت و قلدری برکنار و از دروغ‌گویی و ریاکاری خالی باشد. قداست مجوز گناه نمی‌شود؛ چرا که گناه جز گناه نمی‌زاید و با ظلم نمی‌شود عدل به پا کرد
و سومین پاسخی که داده شده این است که لازم نیست همه‌ مردم ظالم یا فاسد گردند تا «ظلم فراگیر» به وجود آید. بلکه نگاه کوتاه و گذرا به جهان نشان می‌دهد که ظلم عالم را فرا گرفته است، عده‌ای ظالمند و بسیاری مظلوم. از طرفی هیچ منافاتی ندارد که در کنار این ظلم و جور، دوستان و منتظران آن حضرت با زمینه‌سازی مثبت و آینده‌ساز، در اندیشه‌ مقدمه‌چینی برای انقلاب جهانی ایشان باشند پس سخن در این است که گروه سعادتمند و شقاوتمند هر کدام باید به نهایت کار خود برسند. نه اینکه «سعید» در کار نباشد و فقط اشقیا به منتها درجه‌ شقاوت برسند از سوی دیگر، بدیهی است که آیات و روایات ما را به مبارزه با ظلم و ستم فرا خوانده‌اند.

و در نهایت پاسخ در مورد روایت «بطلان هر عَلَمی قبل از ظهور» این است که گفته‌اند این روایات مانند احادیث دیگر لازم است بر قرآن، سنت و عقل عرضه شود ، حتی در روایات آمده است که اگر روایتی مخالف صریح قرآن بود، بایستی کنار نهاده شود و آ‌نچه آیات و روایات و عقل، ما را به آن رهنمون می‌شوند، بطلان همه‌ قیام‌ها، فعالیت‌ها و جریان‌های قبل از ظهور نیست، بلکه منظور از بطلان قیام و عَلَم در روایات، بطلان قیامی است که به نام حضرت مهدی عجل الله فرجه صورت بگیرد شاهد این پاسخ این است که قیام زید بن علی و امثال آن در روایات معتبر، تأیید شده‌اند.





طبقه بندی: پاسخ به شبهات مهدوی،  برداشت های غلط،  حکومت مهدوی،  دوران غیبت،  منجی دین، 
برچسب ها: برداشت‌های نادرست از انتظار فرج، پاسخ به برداشت غلط، انتظار و مفاهیم آن،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ : چهارشنبه 4 مرداد 1391 | توسط : فرهاد فرهادی مسجدسلیمانی | نظرات()
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic