" اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِیِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی كُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً. "

در پست های قبل (+) به بررسی منجی‌باوری در دین زرتشت پرداختیم. 

در بین نظرات دوستان مشاهده شد که همگی متوجه شباهت‌هایی بین اعتقاد به ظهور حضرت مهدی(عج‌الله‌تعالی‌فرجه) و سوشیانت شده بودند لذا این پست رو به بررسی تفاوت‌های منجی‌باوری در زرتشت و تشیع اختصاص می‌دهیم.

منجی‌باوری و اعتقاد به آمدن موعودی نجات‌بخش در تمامی ادیان وجود دارد که در مورد خاستگاه و ریشه این اعتقاد در اینجا بحث کرده بودیم. همین شباهت اساسی بین سوشیانت و امام زمان(عج‌الله‌تعالی‌فرجه) باعث شد که دوستان متوجه شباهت‌هایی مثل غیبت طولانی شان شوند.

اما دو تفاوت مهم بین این دو موعود کاملا مشهود است:

الف) تفاوت کارکرد

تفاوت اساسی منجی در زرتشت و تشیع، کارکرد ایشان است. منجی در دین زرتشت مطابق نگرش دوری 1 به تاریخ و جهان است. به این معنی که جهان با ظهور سوشیانت به جایگاه مینوی و اولیه خود که خالی از نیروهای اهریمنی بوده است بازخواهد گشت. 

پس از به ثمر رسیدن تلاش سوشیانت فرشوکرتی2 آغاز می‌شود. در آن روز مردگان زنده می‌شوند. خداوند گناهکاران را از دوزخ نجات می‌دهد زیرا در بین زرتشتیان دوزخ همیشگی نیست. جهان به دوران جدایش (جدایی نیکی از بدی) می‌رسد که در آن از نیروهای اهریمنی خبری نیست، مردم همان مینوان می‌شوند. خوراک آنان معنوی می‌شود. گیاهخوار می‌شوند و آب می‌نوشند و جهان از گناه پاک می‌شود.3

اما نگرش تشیع نگرشی خطی به تاریخ است و هدفِ این مسیر خطی را، تکامل و حرکت رو به تعالیِ انسان و جهان می‌داند.

امام باقر(علیه‌السلام) فرمود: «هنگامى که قائم ما قیام کند، خداوند قواى فکرى مردم را تعالى مى‏‌بخشد و اخلاق آنان را به کمال مى‏رساند»4

ب) ارتباط با موعود

در اعتقاد زرتشتیان پس از هزاره‌ی زرتشت، پیروان این دین هیچگونه ارتباطی با موعود خود نداشته‌اند و منتظر به دنیا آمدن سوشیانت هستند. حال آنکه اندیشه تشیع بر آن است که زمین خالی از حجت نخواهد بود. مهدی موعود(عج‌الله‌تعالی‌فرجه) به دنیا آمده و در بین مردم زندگی می‌کند و به واسطه نایبانی خاص با پیروانشان ارتباط دارند.

امام صادق علیه‌‏السلام فرمودند: إنَّ الأرضَ لا تَخْلُو إلّا وَفِیها إمامٌ، كَیْما إنْ زادَ المُؤمنونَ شَیْئا رَدَّهُمْ، وإنْ نَقَصُوا شَیْئا أتَمَّهُ لَهُم؛ زمین هیچ گاه خالى از امام نمى‏‌ماند تا اگر مؤمنان چیزى [به دین] افزودند، آنها را [از این كژراهه] برگرداند و اگر چیزى را كاستند برایشان كامل كند.5

 

البته تفاوت‌ها بیشتر از این مقدار است که دوستان خود با مطالعه متون قبلی به راحتی می‌توانند به این مسائل پی ببرند.

 پی‌نوشت‌ها:

1- میرچا الیاده، اسطوره بازگشت جاودانه.

2- اصطلاحی که برای پایان جهان به کار می‌رود؛ روز رستاخیز.

3- گزیده‌های زادسپرم، فصل3، بند 2.

4- بحارالأنوار، ج 52، ص 336.

5- کافی، ج1، ص 178.





داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ : سه شنبه 25 مهر 1391 | توسط : قاسمی | نظرات()
ساخت وبلاگ در میهن بلاگ

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | اخبار کامپیوتر، فناوری اطلاعات و سلامتی مجله علم و فن | ساخت وبلاگ صوتی صدالاگ | سوال و جواب و پاسخ | رسانه فروردین، تبلیغات اینترنتی، رپرتاژ، بنر، سئو